Sid bedre med en trykaflastende siddepude

so-obsessive

Efterhånden som fysiske jobs bliver overtaget af maskiner og robotter får flere og flere stillesiddende jobs – som regel ved et skrivebord, hvor de sidder bag computerskærmen dagen lang. Faktisk har flere af hinanden uafhængige undersøgelser vist, at danskerne i gennemsnit sidder ned i omkring 10 timer hver dag*. [Read more…]

3 Råd til at sove som en sten hver eneste nat

Sleeping beauty woman on sofa - pretty asian caucasian mixed race model relaxed sleeping or power napping, wearing white summer dress.

De fleste mennesker sover godt om natten, og mange vågner også mange gange i løbet af natten, men uden at opdage det og lægge mærke til det, fordi de er det, mange kalder “halvvågne.” Når man er halvvågen, lægger man ikke selv mærke til, at man er vågen, og man husker ikke aldrig dagen efter, at man har været vågen, og hvis man gør, husker man det meget, meget svagt. Men hvis du plejer at vågne helt op om natten, og hvis du samtidig har svært ved at falde i søvn igen bagefer, så skal du helt klart i gang med at gøre noget ved det – det er nemlig super usundt for din krop at blive forstyrret på den måde!

Har du styr på temperaturen i dit soveværelse?

Når du lægger dig til at sove, er det utrolig vigtigt, at du sørger for, at din krop ikke overophedes eller fryser i løbet af natten. Først og fremmest skal du sikre dig, at der i rummet du sover, ikke er mindre en 15 grader og mere en 20 grader varmt. Brug dit vindue, aircondition eller en blæser afhængigt af vejret, samt hvad der er behov for, og reguler værelsestemperaturem på den måde. Du vil på den måde sikre dig, at din krop ikke bruger alt energien på at prøve at køle ned, eller på at varme sig op, og du vil derfor mærke en kæmpe og ikke mindst positiv forskel i din søvn. I det hele taget kan du gøre meget for at gøre soveværelset bedre at sove i, du kan få sat mørklægningsgardiner op, du kan købe en bedre madras og holde rummet rent og sengetøjet nyvasket. Er du i tvivl om hvilken madras og seng du skal vælge, så læs disse to guides til henholdsvist elevationssenge og topmadrasser.

Drikker du alkohol, inden du skal sove?

Rigtig mange mennesker tror, at alkohol får en til at sove tungere og bedre. Du vil måske føle, du sover tungere, fordi alkoholen bedøver din krop, men det betyder bestemt ikke, at du sover bedre, eller at det er sundt for din krop. Din krop bruger nemlig så enormt mange kræfter på at forbrænde og komme af med alkoholen i blodet, at det er umuligt for den at bruge energien på at falde ordenligt i søvn.

Stresser du din krop?

Stress påvirker kroppen mere, end mange lige tror. Folk bliver stressede, fordi de føler, de har for mange ting at se til i hverdagen, i forhold til hvad de kan overkomme. De sætter sig for meget for, og når måske ikke det, de gerne vil nå. Dette skaber en ond cirkel af stress, der vil blive ved, indtil man helt simpelt stopper med at sætte forventningerne til sig selv så højt. Stress påvirker søvnen utrolig negativt, fordi den skaber et ubehag og gør det svært for kroppen at slappe af og falde til ro. Prioritèr ned i dine ting, din krop har brug for det!

Det er vigtigt at forkæle sig selv

phformulaclinic-omwellness-dk

I en stresset hverdag kan man glemme sig selv og at tage det roligt, og alle har en gang imellem brug for en lille pause. Det er i øvrigt sundt for din krop at tage en pause, så den kan få lov til at bearbejde de ting, som du har beskæftiget dig med, og samtidig kan den få lov til at opbygge ny energi, så du endnu en gang kan yde dit bedste. Der er altså ikke nogen ulemper ved at tage en pause fra hverdagen, tværtimod er der masser af fordele for dig og din krop, så det er med at huske, at der skal være plads til selvforkælelse.

Giv din hud nyt liv

Der er mange måder, hvorpå man kan forkæle sig selv, og en af de mest oplagte ting er wellness. Wellness og spaophold er geniale ting, da det både er noget, som man kan gøre for sig selv, men hvis man ikke vil være alene om det og gerne vil hygge med andre og dele denne oplevelse med nogen, så kan man altid gøre det sammen med en ven, kæresten eller en af sine forældre. Man kan selvfølgelig også være en hel flok om at tage afsted. Det, der er med wellness, er, at det er en god undskyldning for kvalitetstid med dem, som man vælger, der skal med.

Der er ikke kun én form for wellness – hudpleje er også en slags wellness, og nogle gange er det lige det, som man står og føler, at man mangler. Hvis man går ind og får ordnet sin hud, kan det også give en helt ny energi og selvtillid, fordi der kommer en anden glød over ens hud, når man har fået sådan en behandling. Se på Phformulaclinic.dk, og bestil en tid til din næste hudbehandling, så din hud kan få nyt liv og en ny glød.

Brug tid på det, du kan lide

Hvis man synes, at det er lidt for dyrt at skulle investere i en tur i wellness, så er der heldigvis også andre måder hvorpå, man kan forkæle sig selv. Det mest enkle af det hele er, at du skal bruge noget tid på det, som du kan lide – om det så betyder en løbetur, en god bog eller at tilbringe tid foran fjernsynet. Der skal altid være plads i hverdagen til, at man kan tage sig tid til sig selv. Derudover skal der også være plads og tid til, at man kan bruge tid med sin familie, da både en selv og familien har brug for samværet. Det går altså hverken at glemme sig selv eller sin familie, og den mest sikre måde ikke at gøre dette på er, at man sætter tid af hver uge, måned eller noget lignende både til sig selv og familien, så man er sikker på at få holdt de pauser, der skal til for, at man kan være velfungerende. Nyd hverdagen, din familie og dig selv – det hele skal ikke være stress og jag.

 

Drop fitnesscentret og træn hjemme

sagatrim-dk-og-h2osportswear-omwellness-dk

Vi kender det allesammen. Det er koldt udenfor, det blæser eller regner, og der er langt ned i dit lokale fitnesscenter. Som du i øvrigt betaler 2-300 kroner for om måneden, uden at du sådan for alvor er kommet i gang der. Lysten til løbeturene er også forsvundet, for det er mørkt, når du tager afsted om morgenen, og det er blevet mørkt, når du igen kommer hjem. Hvis du synes, det er svært at komme afsted, så overvej om ikke du vil synes bedre om at træne hjemme i din egen stue. Læs med her og hent inspiration til at vedligeholde både træning og motivation.

 

Vedligehold din kondition

Hvis du ikke har lyst til at gå i et styrkecenter, så kan du nemt træne hjemme. Her er to af de vigtigste ting, hvis du træner hjemme: Vedligehold din kondition for at styrke dit blodomløb – Styrk din core for at undgå rygproblemer. Begge dele kan du nemt gøre hjemmefra.

 

Hvis du vil undgå både løbeturene og styrkecentrene, så vil en crosstrainer til hjemmet være et oplagt sted at starte. Men sådan en maskine vil du være i stand til at holde din grundkondition ved lige og derved opretholde din sundhed og styrke dit blodomløb. Det kan virke voldsomt at skulle anskaffe sig et større redskab, men der er mange, som har en stående i hjemmet, da det faktisk er nemt og ligetil.

 

Et andet vigtigt element i din hjemmetræning er at styrke eller vedligeholde din core, det vil sige dine mavemuskler og dine nederste rygmuskler. Ved at gøre det, forebygger du dårlig ryg, som mange kæmper med i hverdagen. Det er nemt at træne hjemme og kræver blot en fitnessmåtte og en fitnessbold.

 

Stay in the zone

Aldrig gå ned på udstyret. Det gælder både funktionelt, men også mentalt. Med det rette look vil du blive boostet i dit forsøg på at forbedre dig. Hvis du ser dig selv i spejlet, inden du træner, vil du opleve større lyst og glæde, hvis du føler dig sporty eller lækker. Derfor er det vigtigt at have tøj, som både er funktionelt at træne i, og som ser lækkert ud! Mange går i farverigt sportstøj fra de største mærker, men hvis du vil se godt ud, men ikke nødvendigvis skille dig for meget ud, så kør en lidt mere retrostil. Den kan du blandt andet finde hos https://h2o-sportswear.com/.

 

Derfor træner du

Der er mange årsager til at træne. Nogle vil være stærkere, og andre vil blot tabe sig. Nogle vil have en mere markeret krop, og nogle går efter at smide de sidste kilo på maven. Ligeså mange grunde der er til at træne, ligeså mange måder kan du træne på. Alle former for træning kan give dig noget forskelligt, men ens for alle er, at det er sundt for dig! Motion øger din trivsel – det fører til mindre sygdom, bedre søvn, højere koncentrationsevne. Listen er uendelig. Konsultér en personlig træner eller lav en google-søgning, hvis du vil vide mere om, hvad der er bedst i din situation.

 

 

 

 

Derfor skal du og kæresten tage på et wellnessophold

derfor-skal-du-og-kaeresten-tage-paa-et-wellnessophold_3784487_l-2015

Hvis du føler at parforholdet derhjemme er kørt lidt fast og i bruger mere tid på at diskutere end at opleve og være glade sammen, så kan et wellnessophold måske være med til at gøre hverdagen lidt lettere for begge parter.

Afslapning

Under et wellnessophold har i mulighed for at komme helt ned i tempo, i har tid til at slappe af, nyde hinanden og de lækre omgivelser. Her er der intet der stresser, en god ide kan være at lade telefoner og computere blive derhjemme og så fokusere på at slappe helt af.

Når der ikke er noget der stresser jer, når der ikke er alle hverdagens udfordringer, så har i mere tid til hinanden, tid til at finde glæden og grunden til at i fandt sammen i første omgang.

Under et wellnessophold er der tid til en god massage, der er tid til at svømme lidt rundt og ofte vil der være vin og champagne, hvis i vælger at tage et ophold med overnatning, så vil der som ofte også være en lækker restaurant med lækker mad.

Tid til hinanden

I et parforhold er det vigtigt at der er tid til hinanden, der skal være tid til at snakke, tid til at hygge sammen og tid til bare at være to.

Med et spaophold er der intet der stresser, der er ikke noget der skal nås, der er med andre ord bare tid til at nyde hinanden, nyde omgivelserne, få snakket en masse, tid til at opbygge en masse kærlighed.

Hvis du er interesseret i at lade parforholdet gro og blive stærkt, så er det vigtigt at i bruger en masse tid sammen, jo flere oplevelser og mere tid i bruger sammen, jo større er chancerne for at parforholdet vil forblive stærkt.

Her er wellnessophold unikke, da der bare er tid til afslapning og til hinanden, andre gode ideer kunne være små storbyferier, besøge på gamle slotte i danmark, gourmetoplevelser og meget mere.

Giver et boost i parforholdet

Det er blevet bevist flere gange, at de parforhold som oplever mere sammen end andre, har større chance for at overleve og få et langt og godt forhold sammen.

Oplevelser gør os generelt mere glade end andre materielle goder, det giver os minder og i parforholdet skaber det bånd, bånd som er stærke fordi man har oplevet sammen og dermed har et stærkere fundament under forholdet.

Så vil du gerne give jeres parforhold et boost, så tag på wellness med din kæreste, på gavespot.dk, kan du finde et stort udvalg af oplevelsesgaver, ligesom du også kan finde en række gaveideer til hende.

5 ting der gør motion nemmere

19-intersport-jabra-til-omwellness-dk

Døjer du med at komme ud af døren? Det er noget vi alle kender. Hvordan dørtrinnet pludseligt er blevet sværere at komme over end Mount Everest. Motion er noget vi alle bør dyrke i højere eller mindre grad. Det giver et længere liv, en følelse af velvære og langt mere overskud i hverdagen. Men hvorfor er det så pokkers svært at komme i gang? Her er 5 tips, der kan hjælpe dig med, at komme godt i gang med at dyrke motion.

Det rigtige tøj

Det er så dumt at gå ned på udstyr, når man skal dyrke motion. Det rigtige udstyr kan være altafgørende for, om man fortsætter eller stopper. De helt rigtige sko kan fjerne de ømme fødder og få dig til at svæve. Det er her rigtigt mange begår fejl, da de blot køber, de første sko de finder. Snak med de ansatte i sportsbutikker, da de kan hjælpe dig med at finde det rigtige udstyr. På www.intersport.dk kan du finde et bredt udvalg af sko og tøj, samt få en masse gode tips.

Træn med en ven

Hvis du har svært ved at komme ud af døren, kan det hjælpe, hvis du tager en ven med. På den måde pacer man hinanden og presser sig selv yderligere. Måske kan i hjælpe hinanden med, at forbedre jeres teknik og dermed jeres resultater. Det er også nemmere at komme op af sofaen, hvis man ved at der står nogen og venter på en. Pludselig står man til ansvar overfor en anden. Det er også langt hyggeligere at træne hvis man er to.

Underholdning

Uanset om man går i fitnesscenteret eller tager en løbetur, kan man have stort glæde af god musik i ørerne. Nogen laver playlister med yndlingsmusikken eller pumpende techno, der kan motivere en til at træne hårdt. Andre foretrækker en god lydbog, så man kan drømme sig væk, mens man træner. Det kan få træningen til at gå hurtigere og samtidig får man ”læst” de mange bøger man ellers ikke har tid til. Med et lækkert bluetooth headset behøver man endda ikke bekymre sig om ledninger. Køb her et kvalitets headset, med lang levetid og god lyd. S er du godt i gang med træningen, uden at døje med ledninger, der kommer i vejen.

Start forsigtigt

Der er ingen grund til at kaste sig direkte ud i de hårdeste øvelser. Bodyfit eller en halvmarathon er måske ikke det helt rigtige sted at starte, hvis man er en sofakartoffel. En rask gåtur på 5-10 kilometer er en glimrende start, som vil give dig frisk luft og god energi. Gå lidt ekstra til og få pulsen i vejret, så vil du hurtigt opleve at kilometerne bare glider forbi. Kalorierne ryger og du vil snart være klar til at begynde på de mere krævende discipliner.

Få en træner

Mange fitnesscentre tilbyder personlige trænere, som er specielt uddannede til at få dig i form. Ofte vil der være introtimer, så man kan prøve om det er noget, der vil være godt for en. De fleste vil hurtigt opdage at det er effektivt. En personlig træner kan få en til at presse sig ekstra hårdt, men uden at man kommer til skade eller mister lysten. De tilrettelægger et personligt træningsskema og kan endda ofte hjælpe med kosten også. På den måde er du sikret den absolut bedste start og har gode forudsætninger for at komme afsted næste gang også.

Cykeltræning kan styrke dit immunforsvar

pexels-photo-48675

I en travl hverdag sker det ofte, at der ikke er plads, tid eller overskud til motion, hvilket kan mærkes på vores immunforsvar samt generelle overskud i hverdagen. Mange ville ønske, at de fik rørt sig mere, men har ikke energien til det, når de er kommet sent hjem fra job og skal sørge for aftensmad og ungerne.

Hvis dette er noget, du kan nikke genkendende til, så kan denne artikel måske hjælpe dig videre. Vi har i samarbejde med Cyclingshop formuleret nedenstående, som ser nærmere på, hvordan cykeltræning kan styrke dit immunforsvar og dit helbred. [Read more…]

Den bedste wellness er at forkæle dig selv

naturoghelse

Rigtig mange danskere i dag føler sig ofte trætte og uoplagte til at foretage sig noget som helst, når de kommer hjem efter en lang og hård dag på arbejdet. Det er her vigtigt, at man husker at passe på sig selv, og at man tager de pauser i hverdagen, man har brug for. Det kan være rigtig svært at sige fra samt at give ansvaret videre til andre, men i nogle tilfælde kan det være nødvendigt.
Der findes rigtig mange måder, hvorpå man kan forkæle sig selv i løbet af dagen. Man kan eksempelvis tage en tur i fitness med veninderne, løbe eller cykle en lang tur i skoven eller noget helt tredje. Vi har alle vores egne personlige favoritter, når det kommer til at koble fra og slå vores tanker hen på noget andet – det kan også være, at det ikke kræver andet end en god gåtur.
Ud over motion, er det naturligvis også vigtigt, at man spiser godt – og her er kosttilskud et rigtig godt supplement, hvis man føler, man ikke har energi og overskud i hverdagen til at præstere 100 %.

Kosttilskud og helsekost giver overskud og energi i hverdagen
Kosttilskud dækker over en masse forskellige produkter, som bl.a. jerntilskud og fiskeolie, men fælles for dem alle er, at de er et super godt tilskud til kosten. Suppler din aftensmad med et tilskud af sunde næringsstoffer og mærk, hvordan du efter ganske kort tid vil føle dig gladere og have mere overskud til at gøre en masse ting, som du ikke vil have haft energi til før.

Giv din krop lige præcis det, den går og mangler, for at kunne fungere optimal. Supplér kosten med de næringsstoffer, som kroppen ikke kan få ind igennem kosten. Her kan bl.a. nævnes D-vitamin, som vi jo ikke kan spise os til, da vi får det fra solen, og eftersom vi lever i et land, hvor vejret som bekendt er meget skiftende, er det ikke altid, at vi får lige meget af solens dejlige stråler. Et rigtig godt råd er derfor at supplere din kost med et kosttilskud, der indeholder masser af D-vitamin.

Forkæl dig selv og din krop med forskellige produkter af helsekost og kosttilskud, og mærk velværen med det samme. Det handler jo egentlig bare i bund og grund om, at man har det godt med sig selv og med det, man indtager. Klik her, og lad dig inspirere af de mange forskellige muligheder.

 

Mindfulness kan reducere din stress

Mindfulness


Føler du ofte, at du har svært ved at falde i søvn? Sover du dårligt om natten? Føler du dig anspændt og har svært ved at slappe af? Er du fuld af bekymringer og en følelse af stress?

Hvis du kan nikke genkendende til noget af dette, så er du ikke alene. Flere og flere danskere føler sig stressede og det er decideret sundhedsfarligt for dig at gå rundt med så mange problemer og bekymringer indeni. Heldigvis findes mindfulness baseret stress reduktion, der kan hjælpe dig med at komme den forfærdelige følelse til livs.

Mindfulness kan hjælpe alle, der er åbne for at prøve. Det er lige meget, om du har et ekstremt stresset liv lige nu eller du kan føle stressen komme krybende så småt. Din hverdag kan vendes til et liv med mere overskud både fysisk og mentalt, hvilket vil gøre dig gladere, så du er i stand til at tage af dig selv. Dette kan også være meget vigtigt for forældre, da børn nemt kan fornemme, når der er noget galt med far eller mor.

Hvad er mindfulness?

Mindfulness er en bestemt måde at være opmærksom på. Det giver dig muligheden for at se præcis, hvad der sker i dit liv. Du vil ikke fra det ene sekund til det andet fjerne alle de pres, der ligger på dig, men det kan hjælpe dig til at håndtere presset på en god og rolig måde. Netop dette er sundt for dit sind, hjerte og krop. Mindfulness vil kunne hjælpe med at genkende problemer og stressfaktorer og advare dig til at reagere anderledes end din normale ubevidste følelsesmæssige reaktion.

Med hjælp af teknikker kan du være fuldt til stede i dit privatliv og på arbejde, hvilket klart vil forbedre din livskvalitet. Hvis du gerne vil have tips til at undgå stress, så kan du læse mere her.

Mindfulness Baseret Stress Reduktion (MBSR)

MBSR er et forløb, hvor du kan blive trænet i opmærksomhed, nærvær og venlighed, hvilket vil gør alle en del bedre til at tage ansvar for egen psykiske og fysiske tilstand.

Helt præcist indebærer det at rette sin opmærksomhed mod følelser og tanker med en positiv, accepterende og dømmefri holdning.

Dette har interesse for dig, der ikke længe har prøvet:

  • At være helt stille og rolig indeni
  • At sidde alene i tavshed – uden at skulle bekymre dig om andre
  • At gå ned i tempo uden bekymringer om, hvad du burde lave

Hvis du er interesseret kan du blandt andet læse om dette mindfulness kursus i Århus, der tager 8 uger. Her vil du få støtte, undervisning og inspiration til, hvordan du kan blive mindre stresset gennem mindfulness.

 

Ferie kan også være Wellness

wellness

 

Er du også en af dem, som bruger mange timer på dit arbejde? Wellness behøver ikke kun at bestå af korte spaophold eller kurophold, man kan også tage på en ferie og bruge ferien, som wellness for sjælen.  Nedenunder kommer der forslag til hvor og hvordan du kan komme væk, hvis du trænger til lidt ro og afslapning.

 

Vingårdsferie i Italien

Vingårde er som skabt til en romantisk og afslappende ferie. Vingårdene ligger oftest ugeneret ude på landet – langt væk fra byernes hektiske liv med stress og jag. I dag er vingårde meget mere end vinproduktionen. Vingårdene er tit små, rustikke hoteller med en landlig hygge og charme. En vingård tilbyder oftest ophold i værelser med morgenmad, men flere og flere steder tilbyder også ferielejligheder. Når man er der, kan det også anbefales at tage en udflugt ud og se de nærliggende omgivelser og lave en afslappende picnic – ren wellness for sjælen.

 

Lang distance 

Hvis man trænger til at komme væk og gerne vil kombinere det med en masse oplevelser og indtryk, som vil være der for evigt for en, så kan det anbefales at tage en lang distance rejse. På den anden side af jorden vil du opleve bounty strande med krystal klart vand, som vil være afslappende og give dig en fantastisk dejlig ro. Der findes mange måder at planlægge din ferie til mere eksotiske destinationer, men den nemmeste er igennem et rejseselskab. Et selskab som dette bureau har mange års erfaring og rejsekonsulenter, som er gode til at hjælpe med alt fra hvilken destination der vil passe perfekt til jer, booking af fly og finde hotel overnatninger til jer. En lang distance ferie vil give jer en masse overskud og oplevelser at se tilbage på.

 

Kør selv ferie

Kør selv ferie er en nem måde at tage væk på for både par og familier. Hvis man trænger til afslapning med kæresten eller familien og har en bil, er der mange destinationer, som er nemme at komme til på meget kort tid. Man kan for eksempel tage i et af de mange sommerhuse, som er langs kysten i Danmark. Det er en nem og hurtig måde at få noget afslapning med hele familien. Skal man af sted med mindre børn og gerne vil være sikre på de sidder godt på køre turen kan man få et autostole tilbud, så er man sikret lidt mere stilhed på bagsædet på ens kør selv ferie.